Wednesday, April 1, 2015

BARANGAN KEPERLUAN BERKADAR SIFAR SELEPAS GST ~ NAJIB



LOKASI: Pasaraya Giant Kota Damansara 
Dengan ditemani para pemimpin beberapa persatuan pengguna seperti FOMCA, CAP dan PPIM, Perdana Menteri Dato' Seri Najib telah membuat terjahan mengejut bagi melihat sendiri pelaksanaan GST diperingkat akar umbi serta mengetahui secara langsung dan terus akan kesan dan impaknya kepada pengguna. Gerak kerja beginilah yang amat dialu-alukan oleh rakyat .. semoga akan kerap melakukannya demi memastikan rasa tidak terkesan dan tertekan teruk dengan pelaksanaan GST serta para peniaga tidak akan ambil kesempatan atas kejahilan rakyat yang kurang maklumat disebabkan kegagalan pemimpin yang diberi amanah dan tanggung jawab membuat pemahaman iaitu tidak lain tidak bukan Ahmad Maslan CGPA 3.85. 

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini melakukan tinjauan harga barangan di pasar raya Giant Kota Damansara di sini, pada hari pertama pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST). Berbaju kemeja putih, Najib tiba di premis berkenaan pada pukul 4.45 petang dan mengujakan orang ramai yang terkejut dengan kehadiran perdana menteri. 

Najib kemudian mengambil bakul pasar raya berkenaan dan singgah di bahagian produk penjagaan diri serta membelek harga produk-produk di bahagian berkenaan sebelum mengambil ubat gigi. Beliau turut ke bahagian menjual minuman, makanan dan sayur-sayuran dan membuat pembelian antaranya milo, roti dan nanas. Ketika berada di pasar raya besar itu, Najib yang diiringi Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Datuk Nadzim Johan, Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (Fomca) Datuk N.Marimuthu dan Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang SM Mohamed Idris, turut berbual dengan pekerja-pekerja di situ. 

Najib juga beramah mesra dan bergambar dengan pengunjung pasar raya besar itu. Selepas 20 minit meninjau barang-barang, Najib kemudian ke kaunter membuat pembayaran dan melihat resit pembayarannya. Perdana menteri turut memuat naik resit pembelian dalam akaun twitternya. "Mudah baca dan jelas dalam resit mengenai perbezaan barangan berkadar standard dan zero rated GST (kadar sifar GST). Bagus," kata Najib dalam catatan Twitter itu. 

Selepas membeli-belah, perdana menteri kemudian berbincang bersama-sama Nadzim, Marimuthu dan SM Mohamed Idris mengenai isu-isu kepenggunaan di sebuah premis makanan yang terletak dalam bangunan pasar raya besar itu. Dalam entri Facebooknya, Najib menulis: "Saya lihat harga barang di sini berpatutan dan barangan keperluan asas berkadar sifar seperti yang ditetapkan Kerajaan". 




No comments:

Post a Comment